Pred 111 rokmi sa rozsvietil prvý moderný semafor: Doprava vstúpila do novej éry

Presne pred 111 rokmi, 5. augusta 1914, bol v americkom Clevelande spustený do prevádzky vôbec prvý elektrický semafor s červeným a zeleným svetlom. Ako informovala Tlačová agentúra Slovenskej republiky, zariadenie nainštalované na križovatke Euclid Avenue a East 105th Street skonštruoval James Hodge. Semafor bol vybavený elektrickými svetlami a zvukovým signálom, ktorý upozorňoval účastníkov cestnej premávky na zmenu svetiel. Tento moment sa považuje za začiatok éry modernej svetelnej dopravnej signalizácie, ktorá dnes tvorí základ riadenia premávky po celom svete.

Juliana Krčulová|5. august 2025|17:00:00

Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com

Súvisiaci článok
Letný refresh bytu bez výdavkov: DIY dekorácie, kvety, osvetlenie, ktoré zmenia atmosféru
Čítajte viac >

Deň, keď sa na križovatke v Clevelande rozsvietila červená a zelená

Podľa informácií Tlačovej agentúry Slovenskej republiky bol prvý semafor s červeným a zeleným svetlom inštalovaný vo Veľkej Británii na križovatke pred londýnskym parlamentom v roku 1868. „Novinka v cestnej doprave bola odvodená od signalizácie na železnici a mala podobu zastaraného železničného semaforu s ramenami a dvoma plynovými lampami. Tento systém si vyžadoval zručnú ľudskú obsluhu a slúžil predovšetkým k zastaveniu dopravy, aby poslanci z parlamentu mohli bezpečne prejsť frekventovanou ulicou,“ informovala tlačová agentúra s tým, že tento systém fungoval iba niekoľko týždňov (od 10. decembra 1868 do 2. januára 1869), kým nedošlo k výbuchu jednej z lámp, pri ktorom utrpel vážne zranenia dozorujúci policajt. Incident viedol k prerušeniu vývoja dopravného značenia na ďalších 45 rokov.

7474.jpg Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com

po roku 1910 sa začali objavovať nové pokusy o návrat k dopravnému riadeniu pomocou svetelných signálov. Skutočný prelom nastal v roku 1914, keď James Hodge v americkom Clevelande skonštruoval prvý elektrický semafor s červeným a zeleným svetlom a zvukovým signálom. „Zariadenie nainštalované na križovatke Euclid Avenue a East 105th Street disponovalo elektrickými svetlami červenej a zelenej farby a vydávalo varovný zvukový signál vždy, keď sa svetlá menili,“ upresnila Tlačová agentúra Slovenskej republiky. O tri roky neskôr sa v Salt Lake City objavili prvé koordinované svetelné križovatky a v roku 1918 v New Yorku debutoval známy trojfarebný systém so zapojením žltého svetla.

Európa nasledovala s istým oneskorením - prvé semafory sa objavili v roku 1923 v Paríži a Hamburgu, pričom Londýn sa dočkal modernejšej svetelnej signalizácie až v roku 1926. Tieto zariadenia boli však spočiatku ešte vždy ovládané ručne. „Prvý automatický semafor stál v britskom Wolverhamptonu v roku 1927. Do Českej republiky sa svetelná signalizácia dostala taktiež v roku 1927, semafor sa nachádzal na Hybernskej ulici pri Masarykovom nádraží v Prahe. V Bratislave bola prvá cestná svetelná signalizácia zriadená na križovatke Kamenné námestie v roku 1953. Modernizácia bratislavských svetelne riadených križovatiek začala v roku 1969 križovatkou Račianske mýto. Prvá koordinácia križovatiek bola zrealizovaná medzi bratislavskými križovatkami Račianske mýto a Hlavnou stanicou v roku 1970,“ dodala agentúra.

low-angle-view-road-signal-against-sky.jpg Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com

Dnes je svetelná dopravná signalizácia neoddeliteľnou súčasťou každodenného života a bezpečnosti na cestách. Jej vývoj od plynových lámp po inteligentné systémy riadenia premávky odráža pokrok v technológiách aj zmeny v chápaní verejného priestoru. Moderné semafory už neslúžia len na reguláciu dopravy, ale často sú súčasťou širších smart riešení a prispôsobujú sa aktuálnej premávke, pričom zohľadňujú potreby chodcov či cyklistov. V mnohých mestách sú napojené na centrálne dopravné dispečingy a dokážu znížiť dopravné zápchy.


Súvisiaci článok
Tip na výlet v Žilinskom kraji: Nový náučný chodník vás zavedie až k zmrzlinovej perle Hrabova
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť