V Žilinskom kraji došlo v roku 2025 už k pätnástim stretom osôb s vlakmi, z toho 10 bolo smrteľných. Tragické udalosti zasahujú nielen pozostalých, ale aj zamestnancov železníc a cestujúcich.
„V roku 2024 v Žilinskom kraji evidujeme 15 prípadov, kedy došlo ku stretu osoby s vlakom, z toho 9 bolo smrteľných. V roku 2025 do dnešného dňa evidujeme už tiež 15 prípadov, z čoho bolo 10 smrteľných,“ uviedla pre portál Žilina SP21 hovorkyňa Krajského riaditeľstva Hasičského a záchranného zboru v Žiline, Mária Pohanková Zahatlanová.
Práve na túto realitu reaguje Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) spolu s občianskym združením IPčko, keď spúšťajú preventívnu kampaň „Pomoc prichádza vlakom“. Symbolicky bola predstavená na Svetový deň prevencie samovrážd, 10. septembra.
Vlak – miesto, kde môže prísť pomoc
Mnohí ľudia cestujú vlakom každý deň – do práce, školy či k lekárovi. Tragédie sa však často odohrávajú práve tam, kde by sme sa mali cítiť bezpečne.
„Za každým vlakom sú stovky príbehov, niektoré tiché a prehliadané. Našou snahou je ukázať, že aj tam, kde sa človek cíti sám, môže prísť pomoc,“ hovorí Peter Helexa, generálny riaditeľ ZSSK.
Pilotná fáza kampane sa zameriava na osobné regionálne vlaky. Na zrkadlách toaliet pribudnú vizuály s kontaktnými údajmi na Krízovú linku pomoci IPčko – 0800 500 333, ktorá funguje nonstop, anonymne a bezplatne.
„Ľudia, ktorí sa cítia bezvýchodne, často cestujú medzi nami ticho a nepozorovane. Chceme im dať vedieť, že pomoc je dostupná a blízko,“ vysvetľuje Marek Madro z IPčka.
Podpora pre zamestnancov
Tragédie zasahujú aj rušňovodičov a ďalších zamestnancov železníc. Tí, ktorí sa stretnú s udalosťou, majú okamžite k dispozícii psychologickú podporu, náhradu kolegom a 7 dní mimoriadneho voľna.
Malé gesto môže zachrániť život
Nálepka vo vlaku je prvým krokom. Možno si ju cestujúci všimne hneď, možno až neskôr. Ale môže to byť rozhodujúci moment, ktorý zmení život.
„Vlak môže byť miestom úniku, ale aj miestom, kde príde posolstvo nádeje,“ dodáva Marek Madro.
Kontakt na pomoc:
Krízová linka pomoci IPčko 0800 500 333 (nonstop, anonymne, zadarmo)
poradna@ipcko.sk
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť