Čremošniansky tunel sa nachádza na trati Vrútky – Zvolen a aj 85 rokov od svojho postavenia je najdlhším železničným tunelom na Slovensku.
Stavať ho začali v roku 1936 za 1. Československej republiky, no dokončili až za Slovenského štátu v roku 1940. Vedie popod Šturec a je dlhý 4 697 metrov.
Nazýval sa tunel Andreja Hlinku, neskôr Edvarda Beneša a dnes Čremošniansky tunel. Dozvedáme sa z reportáže STVR. Ako pre televíziu hovorí historik Múzea SNP Lukáš Volentier, počas 2. svetovej vojny sa v ňom skrývali pancierové vlaky, vďaka čomu sa im podarilo zastaviť postupujúcu nemeckú armádu.
Najpozoruhodnejšie však je, že tunel slúži ako zdroj pitnej vody pre Banskú Bystricu a okolie.
Ako je to možné? Objasňuje viceprezident strojvodcov Slovenska Peter Dubovský. Ten tvrdí, že každých asi 25 metrov sa zo stien zbiehajú jarčeky do potrubia, v ktorom bol ešte v roku 1993 prietok 200 litrov vody za sekundu.
Mnohí Bystričania, aj Zvolenčania túto vodu pijú.
Traťou popod Šturec, ktorej súčasťou je aj ďalších 21 tunelov, prejde denne 18 rýchlikov a previezť sa tam môžete aj historickými zážitkovými vlakmi z Banskej Bystrice.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť