Pred napojením predného zeleného brzdového svetla na brzdový pedál redakciu SP 21 varuje Žilinčan Miloš Vojtek. Ten mnoho rokov pracoval ako predajca automobilov a myšlienkou predného zeleného svetla sa venoval už pred dvadsiatimi rokmi.
„Po mojich skúsenostiach by som v žiadnom prípade neodporúčal prepojenie na brzdový pedál,“ hovorí Vojtek.
Podľa neho rozsvietenie zeleného brzdového svetla, umiestneného nielen vpredu, ale prípadne aj vzadu na vozidle, musí byť vedomou informáciou šoféra, že zastavuje. Nemôže sa zasvietiť aj vtedy, keď vozidlo len pribrzďuje.
„Poviem príklad, keď na priechode pre chodcov na štvorpruhovej ceste pred priechodom pribrzdím, chodec vidí zelené svetlo a ide prechádzať. Myslí si, že cesta je bezpečná. Vstúpi na vozovku a nastane zrážka,“ hovorí Vojtek.
Počas vlastného testovania nasimuloval aj situáciu, kedy vodič na križovatke pribrzdil, aby znížil rýchlosť, no vodič idúci oproti, ktorý videl zelené svetlo sa domnieval, že ho tento šofér púšťa. A došlo k zrážke.
„Zelené svetlo by malo byť ako informácia, že idem zastaviť a dávam prednosť. Musí byť v aute namontované tlačidlo, ktorého stlačením vedome dávam informáciu, že idem zastaviť. Musí to byť moja vedomá činnosť,“ doplnil Vojtek. O svojich zisteniach informoval spoločnosť Toyota, ministerstvo, aj firmu, ktorá používanie predných brzdových svetiel testovala. No bez odozvy.
Miloš Vojtek. Zdroj: SP 21
Redakcia SP 21 preto kontaktovala Fakultu riadenia a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity, ktorá mala na starosti vyhodnocovanie testov.
Jej dekan Miloš Poliak pre SP 21 uviedol, že počas odjazdených viac ako 38 miliónov kilometrov s predným brzdovým svetlom (PBS) nedošlo k žiadnej dopravnej nehode dvoch vozidiel alebo vozidla a chodca súvisiacej s PBS.
„Väčšina nehôd je dnes zapríčinená ľudským faktorom. Často k dopravnej nehode dôjde z toho dôvodu, že cestná premávka je veľmi hustá a rýchla a vodič nestíha správne spracovať všetky podnety z cestnej premávky. Podľa moderných prístupov je možné zvyšovať bezpečnosť cestnej premávky znižovaním počtu činnosti vodiča počas vedenia vozidla. Preto ma prekvapuje názor odborníka, že by v protiklade k moderným postupom zavádzal ďalšiu povinnosť vodiča. Zmyslom predného brzdového svetla je poskytnúť informáciu o tom, že vozidlo brzdí (podobne ako zadné brzdové svetlo). Ani predné ani zadné brzdové svetlo negarantuje, že vozidlo zastane alebo stojí,“ hovorí Poliak.
Dekan hovorí, že, ako akademický zamestnanec vždy uprednostňuje výsledky výskumu pred názorom, ktorý nie je podložený konkrétnymi dátami.
„Testovanie predného brzdového svetla malo za cieľ identifikovať, či by PBS v reálnej premávke mohlo byť nebezpečné. Toto sa ale nepreukázalo a zistilo sa, že používanie PBS zvyšuje bezpečnosť cestnej premávky. Počas testovania napriek najazdeniu veľkého počtu kilometrov, najmä v mestách, nedošlo ani k jednej dopravnej nehode. Z celkového počtu 2715 vodičov, ktorí s PBS jazdili 10 mesiacov a v priemere každý najazdil viac ako 14 tisíc km si 74 % myslí, že PBS môže zvýšiť bezpečnosť cestnej premávky. V prípade chodcov to je až 82 % respondentov,“ uzavrel Poliak.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť