Ján Rzeszoto sa o revitalizácia parku na Frambore usiluje už niekoľko rokov. Pôvodný park zničili pri výstavbe estakády na hlavnom ťahu cez mesto Žilina. Namiesto zelene tu parkovali kamióny a špatila ho skládka odpadu. Potôčik a prameň s pitnou vodou bol „pochovaný“ pod nánosmi hliny a odpadu.
Odvtedy urobili členovia spolku a dobrovoľníci obrovský kus práce. Dnes je park charakteristický zeleňou, ovocnými, aj okrasnými stromami a drevinami, potôčikom s rybami, prameňom pitnej vody, úľmi, kvetinovými záhonmi. Je to jeden z najvyhľadávanejším parkov v Žiline a to aj psíčkarmi.
Ako tvrdí predseda Žilinského skrášľovacieho spolku Ján Rzeszoto, na 90% je už hotovo. Zostáva už len zrevitalizovať časť po výrube topoľov a mesto sa musí postarať o rekonštrukciu verejného a z veľkej časti nefunkčného osvetlenia.
V sobotu bude brigáda
Združeniu sa podarilo získať ,z nadačného fondu Mobis v Nadácii Pontis, grant na výsadbu stromov a úpravu zelene v území kde boli na jar tohoto roku vyrúbané topole.
Práce vykonajú s pomocou dobrovoľníkov v sobotu 13. septembra od 9.00 do 14.00.
„Vysadíme viac ako 50 ks kríkov, 5 krásny dlhovekých stromov, osadíme novú informačnú tabuľu a zrekultivujeme viac ako 1000 metrov štvorcových trávnika. Verím, že sa nám spoločne podarí splniť cieľ. Malé občerstvenie samozrejme pripravíme,“ pozýva na brigádu Rzeszoto.
Ďalších 12 stromov vysadia 25. októbra. Peniaze na ne získali z Nadácie Milana Dubca.
Problémové stĺpy verejného osvetlenia
Ako najväčší problém sa však ukazujú staré, z veľkej časti nefunkčné a nebezpečné, stĺpy verejného osvetlenia v tejto časti mesta.
„Aj keď sme už skoro na konci, je dôležité, aby mesto začalo s rekonštrukciou verejného osvetlenia. Deväť stožiarov zo štyridsiatich deviatich je zadefinovaných ako bezprostredné riziko pre ohrozenie života a majetku. Funkčných je pritom ani nie polovica z nich. Žiadali sme, aby mesto navýšilo úver na 1,5 milióna eur, pretože toľko by mala stáť rekonštrukcia. Na najbližšom mestskom zastupiteľstve by sa o tom malo rokovať. V každom prípade je týchto 9 stožiarov v havarijnom stave a na budúci rok by mali byť určite odstránené,“ hovorí Rzeszoto.
Diagnostiku stĺpov verejného osvetlenia realizovala Stavebná fakulta Žilinskej univerzity. Tá konštatuje rozsiahle korózne poškodenia v oblasti kotvenia oceľových stĺpov, chýbajúce, alebo degradované spojovacie prvky a oslabenie výstužných rebier.
„V niektorých prípadoch došlo vplyvom korózie k zníženiu hrúbky stĺpa pod prípustnú úroveň, čo v kombinácii so statickým prepočtom únosnosti vedie k záveru, že stĺpy v aktuálnom stave nevyhovujú z hľadiska únosnosti.“
Stĺpy, podľa ich stavu, zaradili do niekoľkých kategórií. Stĺpy zaradené do kategórie A predstavujú bezprostredné bezpečnostné riziko pre okolie a preto je ich zabezpečenie, alebo demontáž, potrebná v čo najkratšom čase. Do tejto kategórie zaradila Stavebná fakulta 9 zo 49 stĺpov.
Vlastníkom verejného osvetlenia je Mesto Žilina. snažili sme sa zistiť, či mesto bude situáciu riešiť. Pýtali sme sa, či mesto vyčlení na túto rekonštrukciu peniaze - cca 1,5 milióna eur, ako to požadoval Rzeszoto. Ďalej sme sa pýtali, či bude schvaľovanie predmetom najbližšieho mestského zastupiteľstva a kedy by sa mohla rekonštrukcia uskutočniť.
Hovorkyňa mesta Zuzana Ondrášová nám poslala nasledujúce stanovisko:
"Mesto Žilina, resp. Technické služby mesta Žilina disponujú projektovou dokumentáciou Výstavba št. cesty I/18 v prietahu mestom Žilina, spracovanou spoločnosťou DOPRAVOPROJEKT, stredisko MK Bratislava, Kominárska 4, z roku 1978. Na jej základe bola vypracovaná nová projektová dokumentácia v rozsahu údržby rozvodov verejného osvetlenia, ktorá je v súlade s Generelom verejného osvetlenia mesta Žilina. Podľa tejto dokumentácie plánujeme realizovať obnovu osvetlenia v rámci možností údržby na dotknutom území. V súčasnosti sú svietidlá a vzdušné vedenia na stožiaroch funkčné len v rozsahu, v akom boli osadené ako havarijné riešenie s cieľom zabezpečiť provizórne osvetlenie v danej lokalite.“
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť