Pacienti v Žilinskom kraji čakajú na operácie najdlhšie – aj napriek zlepšeniam

Hoci Všeobecná zdravotná poisťovňa hlási historicky výrazné skrátenie čakacích lehôt na plánované zákroky, obyvatelia Žilinského kraja zostávajú medzi tými, ktorí si na operácie počkajú najdlhšie. Situácia sa zlepšuje, no región stále bojuje s personálnymi problémami aj neaktualizovanými údajmi.

Erika Fileková|1. august 2025|11:18:49

Ilustračné foto. Zdroj: freepik.com

Súvisiaci článok
Primár Juraj Popluhár oslavuje 70 rokov a ďakuje mu celé Slovensko
Čítajte viac >

Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) oznámila zásadné zlepšenie v oblasti čakacích lehôt na plánovanú zdravotnú starostlivosť. Počet návrhov, ktoré prekročili zákonom stanovenú maximálnu lehotu, klesol medziročne o viac než 41 %. Kým koncom roka 2024 evidovala poisťovňa 17 167 takýchto prípadov, v júli 2025 ich bolo už len 10 116. Slovensko tak zaznamenalo výrazný krok vpred v dostupnosti plánovaných operácií.

„Výrazné zníženie počtu prekročených lehôt je výsledkom systematickej práce a efektívneho riadenia zdrojov. Našou prioritou je dostupná zdravotná starostlivosť pre takmer 3 milióny poistencov,“ uviedol generálny riaditeľ VšZP Matúš Jurových.

V Žilinskom kraji však chýbajú niektorí odborní lekári, ako napríklad detský kardiológ, čo môže výrazne predlžovať čakacie doby.

Napriek pozitívnemu trendu však v rámci regiónov panujú výrazné rozdiely. Žilinský kraj spolu s Banskobystrickým dlhodobo patrí medzi oblasti, kde sa na operácie čaká najdlhšie. Aktuálna priemerná čakacia doba na Slovensku je 58,53 dňa, no v Žilinskom kraji je tento údaj výrazne vyšší. Odborníci upozorňujú, že za tým stoja predovšetkým kapacitné problémy nemocníc, chýbajúci personál a neefektívna aktualizácia dát v systéme.

Problém nie je nový – pacienti v Žiline zostávajú bez starostlivosti aj pri vážnych stavoch, ministerstvo však zásadnú zmenu odmieta.

Analýza VšZP ukázala, že až 32 % všetkých prípadov prekročenia čakacej lehoty spôsobujú personálne obmedzenia na strane poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Ďalších 27 % súvisí priamo s pacientmi – odklad termínu z osobných dôvodov, výber konkrétneho lekára alebo preferencia nemocnice, ktorá má vyššiu vyťaženosť.

Zároveň až 13 038 návrhov čakajúcich pacientov je v systéme stále evidovaných, hoci hospitalizácia už prebehla. Tento administratívny chaos negatívne ovplyvňuje štatistiky a nepriamo aj organizáciu starostlivosti.

Medzi najčastejšie výkony patria výmena očnej šošovky (51 000 návrhov), operácie hernie (14 000) a totálne endoprotézy kolenného kĺbu (13 000). Dobrou správou však je, že všetky tieto zákroky patria medzi plánované – teda nenaliehavé – a v prípade zhoršenia stavu má poskytovateľ možnosť operáciu urýchliť.

Poisťovňa zároveň predstavila nový benefit pre poistencov, ktorým chce zlepšiť dostupnosť služieb.

Z pohľadu celého Slovenska VšZP uvádza, že len 8 % prípadov prekročených lehôt súvisí s finančnými limitmi. Poisťovňa preto považuje nastavenie systému za správne a plánuje výstupy z čakacích listín zapojiť do hodnotenia kvality jednotlivých nemocníc a kliník.

„Dosiahnuté výsledky potvrdzujú, že naša stratégia funguje. Budeme v nej pokračovať a verím, že do konca roka 2025 sa nám podarí znížiť počty ešte výraznejšie,“ doplnila Denisa Slivková z vedenia VšZP.

Drobné zlepšenia vidieť aj v regiónoch – napríklad v Zborove nad Bystricou, kde zrekonštruovali zdravotné stredisko.


Súvisiaci článok
Nenápadné hrdinky z práčovne žilinskej nemocnice zvládajú tony bielizne denne
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť