Streda 22. 05. 2024 04:57:54 | Meniny má Júlia, Juliana

Smutné výročie veľkého požiaru v Novej Bystrici. Rodiny prišli o majetky, štát im vôbec nepomohol

Utorok 16. apríla bude výročnou pripomienkou udalosti ktorá poznačila Novú Bystricu na dlhý čas. Jeden z najhorších požiarov 20. storočia na Kysuciach vtedy spôsobila neodborná činnosť pracovníkov železníc. Hoci od udalosti ubehne 71 rokov, ponaučenie si z nej možno vziať aj teraz.

Daniel Jurčík|10. apríl 2024|13:01:24

Ilustračné foto. Zdroj: TASR/AP/František Iván

Spomienku na smutnú udalosť uverejnilo rádio Hasiči.TOP prostredníctvom podcastu Idem na zásah. Vo štvrtok 16. apríla 1953 smeroval vlak ťahaný parným rušňom z Oščadnice cez Novú Bystricu smerom do Oravskej Lesnej. Napriek tomu, že to bolo výslovne zakázané, strojvodca Valér Ďurana a kurič Leonard Ševčík prikladali uhlie do kotla aj v oblasti zástavby, kde hrozilo že žeravé uhlíky budú vylietavať z komína na blízke budovy so strechami z drevených šindľov.

„Z kroník a ostatných záznamov máme potvrdené, že k požiarom od parných lokomotív dochádzalo pomerne často a bolo to väčšinou v dôsledku nerešpektovania alebo prekračovania protipožiarnych nariadení," vysvetlil historik Kysuckého múzea Martin Turóci pre podcast Idem na zásah. To bol prípad aj Ďuranu a Šefčíka. Okrem uhlia, ktoré sa po správnosti malo prikladať pred osadou, mali tiež nesprávne nasadený kryt na komíne rušňa. To v kombinácii so silným vetrom narobilo poriadne hmotné straty.

Nikoho neodškodnili, nikto nepykal

Výsledky boli v tej dobe viac než hrozivé. Národná škola vo Vychylovke, na ktorej ktorej strechu sa vzniesli prvé žeravé uhlíky, skončila nenávratne poškodená. Veľmi zle aj dopadli majitelia 8 roľníckych usadlostí s domami a hospodárskymi budovami. Tí zostali prakticky bez strechy nad hlavou. Požiarom vznikla celková ujma v hodnote 1,5 milióna korún. To podľa dostupných dát z portálu špecializovanej organizácie Ineko dnes znamená viac ako približne 900-tisíc eur.

Napriek tomu sa spravodlivosti nedočkal nikto. Vinníkom Ďuranovi a Šefčíkovi ešte v roku 1953 udelili prezidentskú amnestiu od nastupujúceho prezidenta Antonína Zápotockého. Tomu jeden z majiteľov zničených usadlostí Jozef Talapka zaslal so žiadosťou o odškodnenie otvorený list. Bez úspechu. Súd v roku 1956 uzavrel prípad v neprospech poškodených. Odôvodnil to bizarným vysvetlením, že nedokáže jasne určiť vinníka.

Chýbala im poistka

Situácia bola o to horšia, že budovy neboli poistené. Až do začiatku roka 1953 musel podľa zákona prevádzkovateľ železnice, v tomto prípade podnik Oravský lesný priemysel, poistiť všetky budovy v blízkosti trate. Táto povinnosť mu však pár mesiacov pred požiarom pre legislatívne úpravy zanikla. Z nešťastnej udalosti sa tak dá vziať ponaučenie aj do dneška. Bez poistenia nehnuteľnosti sa poškodeným nemusí vrátiť ani malá časť nákladov.

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť