Čerstvú skúsenosť s podvodným e-mailom má aj naša čitateľka Katarína. „Pred pár dňami mi prišla do e-mailovej schránky správa od Slovenskej pošty. V e-maile ma informovali, že som dostala nový balíček a že ak sa chcem k nemu dostať, musím potvrdiť náklady na dopravu (3,49 eur) platbou online. Zároveň uvádzali aj číslo balíka a link, kde môžem poštovné uhradiť,“ napísala nám do redakcie čitateľka.
E-mail jej od začiatku prišiel podozrivý. „Najprv ma zarazila informácia, že je na ceste balík, o ktorom neviem. Následne text správy, ktorý bol napísaný akoby na stroji a posledná vec, ktorá ma utvrdila v tom, že ide o podvod, bola e-mailová adresa, ktorá sa síce ukazovala pod hlavičkou Slovenskej pošty, ale keď som ju rozklikla, nemala nič spoločné s poštou. Správu som okamžite vymazala. Neskôr som sa na stránke Slovenskej pošty dočítala, že ide o podvodné e-maily, ktoré neznámi odosielatelia posielajú v jej mene,“ upozornila nás Katarína.
Ako odhaliť podvod
Čitateľka si e-mail odfotila, aby naň mohla upozorniť svoje okolie. Správa neobsahovala žiadne logo spoločnosti, len holý text s informáciou, že jej bude doručený balík. Ako však informuje samotná Slovenská pošta, verzií e-mailov a SMS správ je oveľa viac. Na niektorých si podvodníci dali naozaj záležať a o to náročnejšie je pre príjemcu rozoznať, či ide o podvod alebo nie.
„Odosielateľ používa zdeformované logo Slovenskej pošty a od adresátov pýta poplatok za doručenie zásielky. Ich odosielateľom nie je Slovenská pošta, a preto by ste nemali na takéto maily reagovať. Ide o podvod, kde je zneužité meno Slovenskej pošty, preto sa Slovenská pošta obrátila na orgány činné v trestnom konaní,“ uvádza Slovenská pošta v oficiálnom vyhlásení, ktoré je dostupné na jej webovej stránke.
Zároveň si klient môže urobiť predstavu, ako podvodné e-maily a SMS správy vyzerajú. Pošta zverejnila niekoľko ukážok. Že ide o podvod, možno rozpoznať podľa viacerých faktorov.
„Slovenská pošta nikdy nepýta prostredníctvom e-mailov peniaze. Za zásielku zaplatí klient buď pri objednávaní tovaru, teda priamo na e-shope, alebo na dobierku, teda pri prevzatí zásielky. Slovenská pošta uvádza vo svojich e-mailoch ako trackovacie číslo podacie číslo, ktoré pozostáva z prefixu (2 písmená), 9 čísel a sufixu (2 písmená na konci, ktoré označujú kód krajiny). Príklad: EB 101809415 SK. V prípade, ak adresát dostane mail, odporúčame vždy kontrolovať aj odosielajúcu adresu a aby na podozrivé e-maily nereagoval, obzvlášť, ak od neho žiadajú peniaze,“ radí Slovenská pošta.
V prípade, ak príjemca na podvodný e-mail zareagoval a uhradil požadovanú sumu, pošta odporúča obrátiť sa na políciu.
Ďalšie zneužité meno
Podobnú skúsenosť s internetovými podvodníkmi má aj ďalšia naša čitateľka. Tá zas takmer naletela podvodu, kde odosielateľ vystupoval pod menom Slovenskej sporiteľne. „Dostala som SMS správu, že banka spustila aktualizáciu svojej platobnej aplikácie a ak ju chcem naďalej používať, musím zadať svoje údaje. Keď som klikla na link, ten ma presmeroval na webovú stránku, ktorá bola na nerozoznanie od originálu. Našťastie som sa včas zastavila, zavolala som do banky a tam mi potvrdili, že ide o podvod, že žiadne SMS správy o aktualizácii nerozosielali,“ rozpráva Helena.
O zavádzajúcich správach ešte v minulom roku informovala aj samotná sporiteľňa prostredníctvom svojej webovej stránky.
„Slovenská sporiteľňa upozorňuje na podvodné e-maily a SMS-ky, ktorými sa podvodníci snažia získať prístupové heslá k elektronickému bankovníctvu klientov. Súčasne aj na falošnú webstránku, ktorá vzbudzuje dojem, že ide o skutočnú prihlasovaciu stránku do Georgea od Slovenskej sporiteľne. Upozorňujeme preto klientov, aby boli obozretní a neklikali na linky v podozrivých e-mailoch či v SMS-kách. Banka nikdy nepožaduje informácie o účtoch, telefónnych číslach, prihlasovacích údajoch, kódoch do služieb elektronického bankovníctva alebo o platobných kartách,“ uvádza Slovenská sporiteľňa.
Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk
Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť