Od augusta sa v Žiline zmení cena predplatného lístka MHD. Pozrite sa, kto bude cestovať lacnejšie

Dopravný podnik mesta Žilina zmenil výšku cestovného od 1. júna tohto roku. Väčšinou nahor. Jedna skupina cestujúcich však od 1. augusta bude môcť cestovať lacnejšie.

Michal Filek|19. júl 2025|09:45:19

Ilustračné foto. Zdroj: zilina.sk

Súvisiaci článok
Bezplatná doprava má byť pre Žilinčanov drahšia. Narásť má aj cena jednorazových lístkov
Čítajte viac >

Cena základného 60-minútového papierového lístka vzrástla o 20 centov, z jedného eura, na euro dvadsať. Zľavnený stojí 90 centrov. Platí to pri platbe v hotovosti. Kartou, alebo elektronicky zaplatíte za rovnaké lístky 90, resp. 65 centov. Za hodinový lístok zaplatíte cez sms len 1,1 eura.

Najväčší nárast sa však týkal seniorov, ktorí cestujú „bezplatne“. Ročný manipulačný poplatok pre seniorov od 65 do 69 rokov totiž narástol z 30 eur na 50 eur.

Rovnaké zvýšenie, z 30 eur na 50 eur, navrhoval dopravný podnik aj pre deti vo veku 6 - 15 rokov. Poslanci to nechválili a tak za ročný lístok zaplatia, tak ako predtým – 30 eur.

Ak je v rodine viac detí, tak tretie a každé ďalšie dieťa, zaplatí manipulačný poplatok len 1 euro.

Mesačný základný lístok stojí 26 eur, zľavnený 20 eur. Za 90 dňový lístok zaplatíte 67 eur, zľavnená verzia je za 52 eur. Ročný stojí 237 eur.

Za ročný neobmedzený cestovný lístok však žilinský občan zaplatí len 200 eur.

Občania s ťažkým zdravotným postihnutím môžu rok v žilinskej MHD cestovať za 20 eur. To sa od 1. augusta zmení. Po novom zaplatia za rok už len 15 eur.

Dopravný podnik zdôvodnil júnové zvýšenie cien za poskytnuté služby neustálym nárastom priamych nákladov na zabezpečenie služieb pre prevádzkovanie MHD v meste Žilina.

Napríklad, v dôsledku zvýšenia sadzby DPH z 20 na 23%, sa zvýšia náklady DPMŽ o viac ako 90-tisíc eur.

Primátor Peter Fiabáne skonštatoval, že „bezplatná“ doprava rozhodne nie je zadarmo.

„Prevádzka DPMŽ stojí mesto Žilina 9 miliónov eur. Všetky náklady stúpajú, rastie cena elektrickej energie, ktorá je hlavnou energetickou komoditou na prevádzku dopravného podniku a to všetko musí zaplatiť mesto. To znamená, že neexistuje bezplatná doprava. Ten koncept má zmysel vtedy, keď chceme ľudí presvedčiť, aby vystúpili z áut a vozili sa hromadnou dopravou. Ale zaplatiť to musí mesto. A mesto to platí z daní občanov, ktorí sa na to poskladajú. Toto treba jasne pomenovať,“ naformuloval svoj postoj pred schvaľovaním zvýšenia taríf v zastupiteľstve primátor Žiliny Peter Fiabáne.


Súvisiaci článok
Tisíce áut v Žilinskom kraji jazdilo s nepovoleným svetlom, štát ho stále nechce povoliť...
Čítajte viac >

Zdieľať článok

Ďakujeme, že nás čítate. V prípade, že ste našli v článku chybu, napíšte nám na redakcia@sp21.sk

Lock-icon

Pre pridávanie komentárov do diskusie sa musíteprihlásiť